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En estos ateliers, kada uno i uno viene kon lo suyo, kon su sheshit, kada uno i uno es un pedaso de muestra kultura, i vamos arrekojiendolo todo kon entuziazmo i nostaljiya. Ansi es ke un diya pude azer una enkuesta para saver komo kada uno i uno trezladava deuil en su djudezmo i salio ke tres formas, asigun el pais dande viniya, koegzistiyan: luto, lutio i luyto, tres formas ke normalmente podiyan salir de su raiz latina LUCTU. Fue una vedradera lision de filolojiya espanyola. Lo mizmo paso kon la azara de las mujeres en los kales: la enkuesta mos dio 3 formas, azara, sznoga i resha.
E un enrikesimiento permanente i kada uno i uno entiende ke asigun la sivdad ande nasio la pronunsiasion es otra. Si en Estambol dizimos Shema Israel, azer, ermuera, ets. en Selanik es Shemah Israel , fazer, nuera, ets. Si en Estambol dizimos komiya, eskriviya, ets, en la Bulgariya dizen komiva, eskriviva, ets.
De modo ke kada uno i uno viene kon su pyedrizika para refraguar lo muestro.
Las romansas muestras se kantan por todas partes, sienes i senes de diskos salen kon kantaderas muevas. Muestra poeziya konose kaminos muevos, tanto por su forma komo por su kontenido.
Tambien salen filmos i kasetas video komo Noiles, Rhodes Nostalgie, Un Seder Judeoespagnol, Le ciel de Jean (Alain Penso), Salonique ville du souvenir, ville de loubli (A.Penso i H.-V.Sephiha) i, en Espanya Voces de Sefarad (una sira de siete kasetas) en los ke se avla muestra dulse lingua.
A lo muestro se enteresan miles i miles de sientifikos. El diksionario de la Real Akademiya akoje biervos i palavras muestras. Los istoriadores de la Lingua Espanyola topan fuentes en lo muestro .
Oy, el djudeo-espanyol promove kolokios i kongresos a los kuatro kantones del mundo, kolokios istorikos, linguistikos, sikolojikos, folklorikos, literarios, etnikos, sosioetnolinguistikos, sosiolojikos, muzikolojikos, paremiolojikos (refranes), kulinarios, ets, ets, kon un entuziazmo siempre mas grande, ama tambien sienes i sienes de livros i diksionarios (Nehama, Perahya, Passy, ets. ) i tantos eskritoras i eskritores ke no kero nombrar aki porke lo azeran en este kolokio de Estambol, ke sera, esto siguro, el golpe de un sigundo renasimiento de lo muestro. Ken no rizika no rozika, dize un maraviyozo refran muestro. Es lo ke azen los organizadores deste kolokio a los ke dezeo aftaha i azlaha buena. Amen.
LOS TRENOS DE LA MEDUZA
Para mi, kada anyo, el mes de djenayo es mi mes de luto, este anyo, ainda mas. Sesenta anyos atras, en djenayo de 1945, estava sentado sovre un monton de puerpos, en estos trenos de la muerte, ke yo yamo DE LA MEDUZA, komo Le radeau de la Meduse, yendo de kampo en kampo asigun la veluntad de los SS, ke bushkavan un lugar ande vaziar muestros restos.
Estonses, yo echava las ultimas bokeadas, agonizava ensima de este monton de kalavrinas resekas, mamparado de los bivos, ke gerreavan entre eyos por una migaja de pan, en este vagon avierto, muy bueno kuvierto kon las kolchas abandonadas, por los muertos, afilu ke fueran empiojadas o ensangrentadas, i me esforsava de ekonomizar mis fuersas, esperando salir a bash malgrado la ambre, el friyo i mi hal de muerto/bivo, aferrandome a este 28 de djenayo, komo un aogado a una tavla, i iva diziendome, ¡Ama no, ama no, Vidal, no vas a morirte,djusto el diya de tus 22 anyos! ¡Ama no, ama no, Vidal, no vas a morirte djusto el diya de tus 22 anyos! I esto, despierto o durmiendo, un suenyo ke fue presto povlado por los eshuenyos mas ermozos de mi vida, siguro, de kompensasion.
(*) Tenemos el agrado de publicar este atículo enviado a Sefaraires por el prof. Haim Vuidal Sephiha (Profesor emérito de la Sorbonne Nouvelle)
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